Jóska Soós aan het werk aan "Spectre du grand chaman", 1971
In 1965 verhuisde Jóska naar Brussel, waar hij als kunstenaar een atelier had. De werken uit deze periode hebben een heel eigen, krachtige en karakteristieke stijl, en zijn meestal getekend en/of geschilderd in Chinese inkt en gouache.
Als gevolg van een moeilijke periode op persoonlijk en familiaal vlak, begon hij in de loop van 1975-1976 te trommelen en maakte hij zijn eerste sjamanentrommel. Gaandeweg voegde hij aan zijn eigen rituelen steeds meer rituele objecten toe, die vanuit diverse hoeken van de wereld kwamen. Zo vinden we referenties naar Hongaarse elementen en elementen uit Azië en Siberië.
Vanaf 1976 hield hij ook seances voor al wie hem erom vroeg. Enige tijd later werd hij ook her en der uitgenodigd voor het geven van lezingen en workshops. Daarbij verklaarde hij zijn eigen sjamanistische wereldbeeld en zijn artistieke invalshoek. Vele van deze lezingen, workshops en seances werden opgenomen voor de deelnemers, zodat zij ook naderhand nog konden reflecteren over deze unieke rituelen.
Jóska Soós, "sans titre", 1971 |
Artikel J. Collard, 1969 |
Jóska Soós, "Ancêtre sélénite", 1972 |
Jóska Soós, "Esprit de l'arbre androgyne", 1970 |
Jóska Soós, ca. 1975 |
Colofon
Archief en documentatie:
Monique Franken
Wetenschappelijke redactie &
Website Design:
INTRO Cultuur & Media
Vertaling Hongaars:
Réka Deuten-Makkai
Alle rechten voorbehouden. Noch tekst, noch grafische elementen van deze site mogen zonder toestemming van de auteurs vermenigvuldigd worden.
©2012 door joskasoos.be. Alle rechten voorbehouden.